+

Rovaniemellä tehdään kiistatta MM-sarjan tämän vuoden eksoottisin kisatapahtuma – Vanhan ajan talkoohenki elää Suomen Lapissa

Rovaniemeläinen Puhakka-Keskinivan perhe on hyvä esimerkki siitä, millaisia kokemuksia ralliviikonloput ovat jo vuosikymmeniä tarjonneet arktisen pääkaupungin asukkaille. Rallit tarkoittavat  perheiden yhteisiä, jännittäviä seikkailuja, kun aamuyön tunteina pakkaudutaan toppavaatteineen ja eväskoreineen autoon. 

Juuri tästä syystä Arctic Rally Finland on kiistatta rallin MM-sarjan tämän vuoden eksoottisin kilpailu. Tapahtumassa on aimo annos vanhan ajan tunnelmaa ja yhteishenkeä: mukana on huikeat 600 talkoolaista, jotka tulevat mukaan hyvän fiiliksen ja yhdessä tekemisen ilosta. Heille korvataan ainoastaan polttoainekulut, evästä sekä säkillinen puita, joilla saavat sytytettyä tulet erikoiskokeiden varsille lämmittelyä varten. 

Viikonlopun MM-ralleilla rovaniemeläisen Puhakka-Keskinivan perheessä perheen työnjako on seuraava: isä Jussi osallistuu itse kisaan WRC3 -luokan kuskina, äidin vastuulla EK-päällikkönä on erikoiskokeiden satapäisten talkoojoukkojen liikuttelu ja tytär toimii kilpailijoiden paikallisena yhdyshenkilönä sekä tapahtuman Covid-19 -turvallisuusasioista AKK:n apuna. Poika puolestaan on koonnut oman talkooporukkansa jääkiekkokavereista kolmelle kisapätkälle. 

  • MM-rallin saaminen Rovaniemelle niin hieno asia, että ylpeydellä kannamme kortemme kekoon, nelikko julistaa. 
+

Lindholmin mukaan ŠKODA Fabia on täydellinen auto Arctic Rally Finlandiin

Emil Lindholm lataa tiskiin syyt siihen, miksi hänen ŠKODA Fabia Rally2 Evonsa on täydellinen auto loppuviikosta ajettavaan Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -kisaan, varsinkin kun tavoitteena on menestyä hyvin.

Rallin MM-sarjan kauden 2021 toisessa osakilpailussa on mukana peräti 20 ŠKODA-autokuntaa, ja sen lisäksi ŠKODA on rallijärjestäjä AKK Sports Oy:n ja ŠKODA-maahantuoja Helkama-Auto Oy:n tekemän yhteistyösopimuksen myötä myös Arctic Rally Finlandin virallinen automerkki.

24-vuotias Lindholm on suomalaisen rallitaivaan nouseva tähti ja viime kauden SM-kakkonen, joka taistelee Rovaniemen kisassa WRC3-luokan kärkipaikoista. Tulevana viikonloppuna Lindholm voi käyttää hyväkseen runsasta kokemustaan paikallisesta maastosta, sillä hän on osallistunut kaikkiaan kuudesti SM-sarjan perinteisenä avausosakilpailuna ajettavaan Arctic Lapland Rallyyn.

– Škoda sopii hyvin varsinkin tähän ralliin, koska se on vakaa ajettava kovissa nopeuksissa. Rovaniemen kisa on yhdistelmä superkovia nopeuksia sekä mutkaisia osuuksia. Tähän autoon voi todella luottaa kovavauhtisissa jutuissa, koska se tottelee niin tarkasti. Fabiamme on hyvä kokonaispaketti tähän ralliin – ja sen sisällä on lämmintä, Helsingissä asuva Lindholm perustelee.

Ulkoilman lämpötilan odotetaan pysyttelevän rallin aikana noin kymmenen pakkasasteen tuntumassa, ja Lindholm toteaa, että he ovat kartanlukijansa Mikael Korhosen kanssa valmistautuneet hyvin tulevaan koitokseen.

– Tienpinta on harvoin täysin tasainen, mutta sitä ”aaltoilua” ja pikku töyssyjä ei oikeastaan tunne ohjaamon sisällä. Tämä taas on merkki siitä, että auton jousitus toimii todella hyvin – minkä se myös tekee. Voi myös kohtuudella sanoa, että Škoda on luokkansa luotettavin automerkki. Minulla ei ole koskaan ollut mitään teknisiä ongelmia Škodalla ajaessani. Auto on todella luotettava jopa kylmissä olosuhteissa tai vaikkapa Italian kuumissa keleissä ajettavissa ralleissa. Se on todella vaikuttavaa. On myös tärkeää, että meillä on auto johon voimme oikeasti luottaa. Tavoitteenamme on luonnollisesti saavuttaa hyvä tulos Rovaniemellä, ja olen erittäin iloinen siitä, että ajamme kisassa juuri Škodalla, Lindholm hehkuttaa.

Kysyttäessä mitä ensimmäistä kertaa Lapissa ajavat kanssakilpailijat voivat odottaa kisasta Lindholm toteaa: 

– He jäätyvät! Viimeisimmän näkemäni säätiedotuksen mukaan tänne ei ole luvattu mitään kauhean hyytävää keliä, kymmenisen astetta pakkasta, mikä on ihan mukiinmenevä lämpötila. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä miten lämpötila vaikuttaa tienpintaan ja pitoon. Kylmemmällä kelillä tienpinta on kovempi ja pito alhaisempi, mikä kannattaa pitää mielessä.

Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -tapahtuman virallisen automerkki Škodan maahantuoja Helkama-Auto Oy on toimittanut ralliorganisaatiolle SUPERB-, KODIAQ-, KAROQ-, OCTAVIA- ja SCALA-mallin henkilöautoja, joita kilpailun toimihenkilöt käyttävät hoitaessaan työtehtäviään rallin MM-sarjan kauden 2021 toisen osakilpailun aikana.

+

Miten seurata Arctic Rally Finlandia

*Kattava live-seuranta ja päivittäiset kohokohdat Ylen kanavilla

*Kaikki erikoiskokeet nähtävissä suorana WRC.com -sivuston WRC+ -palvelussa

*Ralliradion lähetykset suorana jokaisen erikoiskokeen maalialueelta

Kaikkien aikojen ensimmäinen Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox pyörähtää käyntiin vain parin päivän päästä, ja tästä löytyvät ohjeet siihen, miten rallifanit voivat seurata kaikkia kisatapahtumia turvallisesti ja mukavasti omalta kotisohvalta käsin.

Koronaviruspandemian takia voimassa olevat tiukat toimenpiteet ja rajoitukset tarkoittavat sitä, että kilpailu on vietävä läpi kokonaan ilman yleisöä. Tästä syystä rallifaneja kehotetaankin pysymään poissa erikoiskokeilta ja huoltoparkista, sillä kaikki niille pyrkijät käännytetään takaisin.

Arctic Rally Finlandin järjestäjätaho AKK Sports Oy:n edustajilla on kuitenkin ilo kertoa miten rallin vauhdikkaita tapahtumia voi seurata turvallisesti eri kanavissa ja kannustaa omia suosikkejaan virtuaalisesti:

Ylen kanavat

Yle välittää Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -rallin tapahtumat televisiossa, TV1:ssä ja TV2:ssa, sekä Yle Areenassa kattavasti suorana. Lisäksi TV2:ssa nähdään joka ilta koostelähetys kunkin ajopäivän huippuhetkistä.

WRC+ All Live -palvelu

Rallin MM-sarjan virallinen videopalvelu WRC+ All Live näyttää Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -kisan tapahtumat sekä suorana että on-demand -tilausvideoina. Livestriimien aikataulut löytyvät klikkaamalla TÄSTÄ.

Ralliradio

Ralliradion reportterit välittävät tunnelmat ja kuljettajien haastattelut suorana Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -kisan jokaisen erikoiskokeen maalialueelta. Suomenkielisen lähetysvirran välissä kuullaan säännölliset yhteenvedot myös englanniksi. Ralliradiota voi kuunnella ympäri maailmaa osoitteessa yle.fi/ralliradio, ja suoratoistopalvelu on saatavilla osoitteessa yle.fi/mmralli. Ralliradio kuuluu Rovaniemen alueella Yle Rovaniemen taajuudella 96,7 MHz sekä Yle Puheessa.

TV:n ja radion päivittäiset rallilähetykset (muutokset lähetysajoissa mahdollisia):

Torstai 25.2.

21.20–21.30: Ennakko-show, TV2

Perjantai 26.2.

15.00–16.08: EK 1 Sarriojärvi 1 (31,05 km), TV2

18.30–19.38: EK 2 Sarriojärvi 2 (31,05 km), Yle Areena

20.50–21.20: Perjantain huippuhetket -koostelähetys, TV2

08.32–09.30 ja 15.00–20.15: Ralliradio, Yle Areena

Lauantai 27.2.

10.30–11.38: EK 4 Kaihuavaara 1 (19,91 km), TV2 (EK:n lähtö) & Yle Areena (koko EK)

17.00–18.08: EK 7 Kaihuavaara 2 (19,91 km), TV2 (EK:n lähtö) & Yle Areena (koko EK)

19.45–20.45: Lauantain huippuhetket -koostelähetys, TV2

08.05–20.30: Ralliradio, Yle Areena 

Sunnuntai 28.2.

10.00–11.08: EK 9 Aittajärvi 1 (22,47 km), TV2

13.00–14.30: EK 10 Aittajärvi 2, Power Stage (22,47 km), TV1

17.10–17.40: Kilpailun huippuhetket -koostelähetys, TV2

09.10–14.30: Ralliradio, Yle Areena 

Sosiaalinen media:

Facebook: https://www.facebook.com/rallyfinland

Instagram: https://www.instagram.com/rallyfinland/

Twitter: https://twitter.com/RallyFinland

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCzAAk7FOZZK8aXo53flddAg

Hyödyllisiä linkkejä:

Tapahtuman verkkosivut: https://arcticrallyfinland.fi/fi/

FIA.com

WRC.com

Rovaniemi: https://www.visitrovaniemi.fi

+

Arctic Rally Finland ennakkotiedote: WRC-Tähdet kiitävät Lapin Lumilla

*Rallin MM-sarjan valiojoukko valmistautuu Rovaniemen arktiseen seikkailuun

*Joulupukin kotikaupunki toivottaa huipputiimit ja -kuljettajat tervetulleiksi tiukkojen koronaprotokollien puitteissa

*Rallifaneja kehotetaan vahvasti pysymään kotona Ylen lähettäessä kaikki 10 erikoiskoetta suorana – korkealta ja kovaa

*Sinivalkoiset sankarimme tavoittelevat WRC-menestystä kotikisansa talvisessa ihmemaassa 

Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox on moottoriurheilumaailman huomion keskipisteenä 26. – 28. helmikuuta, kun rallin MM-sarja saapuu ensimmäistä kertaa Rovaniemelle.

Joulupukin kotikonnuilla, Suomen Lapissa, valmistaudutaan isännöimään huikeaa moottoriurheiluseikkailua, joka ajetaan jään peittämillä erikoiskokeilla. 

Koronaviruspandemian takia voimassa olevat tiukat toimenpiteet ja rajoitukset tarkoittavat sitä, että kilpailu ajetaan kokonaan ilman yleisöä. Rallifanit voivat kuitenkin seurata kisatapahtumia turvallisesti kotisohvalta käsin, monestakin eri lähteestä – kuten esimerkiksi Ylen eri kanavilta sekä WRC.com -sivuston All Live -palvelussa.

Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox on rallin MM-sarjan kauden 2021 toinen osakilpailu. Tämä on ensimmäinen kerta, kun maailman parhaat rallikuskit toivotetaan tervetulleiksi rallin henkisenä kotina pidettyyn Suomeen peräti kaksi kertaa saman kauden aikana. Kilpailijoita odottaa nimittäin myös Jyväskylän kovavauhtisilla sorateillä 29.7. – 1.8.2021 ajettava Rally Finland.

Rallin MM-sarjan kauden 2021 talviralliksi nousseen Arctic Rally Finlandin tärkeyttä ja vetovoimaa korostaa se, että mukaan on ilmoitettu peräti 13 huippuluokan WRC-autoa, sekä 32 kilpailijaparia WRC2- ja WRC3-lisäluokkiin.

Kisaan on ilmoittautunut yhteensä viisikymmentäkuusi osanottajaa, jotka edustavat kahtakymmentäneljää eri kansallisuutta. Suomalaisten iloksi Rovaniemellä nähdään kaikkiaan kaksikymmentäyksi sinivalkoista kuljettajalahjakkuutta, kuten Kalle RovanperäTeemu SuninenEsapekka Lappi sekä viime kauden WRC3-mestari Jari Huttunen. Mukana ovat myös hallitseva suomenmestari Teemu Asunmaa sekä vuoden 2020 Flying Finn Future Star -kilpailun voittaja Lauri Joona, jota odottaa palkinnoksi saatu paikka junioreiden MM-sarjassa myöhemmin tällä kaudella.

PERUSTIEDOT

Ralli alkaa: 13.30, perjantaina 26.2.

Ralli päättyy: 14.15 (noin aika), sunnuntaina 28.2.

Kilpailukeskus: Santasport, Rovaniemi, Finland

Tienpinta: jää ja lumi

MM-kelpoisuus: Rallin MM-sarjan kauden 2021 toinen osakilpailu (lisäluokkina WRC2 ja WRC3)

Erikoiskokeita: 10

Erikoiskoekilometrit: 251,08 kilometriä

Siirtymää: 604,97 kilometriä

Reitin kokonaispituus: 856,05 kilometriä

Lämpötila: Ulkoilman lämpötilan odotetaan olevan ralliviikolla -6 ja -14 asteen välillä, mutta pakkanen voi kiristyä tapahtuman aikana jopa -20 asteeseen.

REITTI

Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox on talvimoottoriurheilua parhaimmillaan. Ensi viikon perjantaista sunnuntaihin (26. – 28.2.) kilpailijaparit ajavat kymmenen erikoiskokeen aikana yhteensä 251,08 kisakilometriä. 

Rovaniemellä, pohjoisen napapiirin tuntumassa, ajettavan kisan ominaispiirteitä ovat kovavauhtiset, jään ja lumen peittämät tiet, tiivis reitti, sekä tietyt pimeällä ajettavat erikoiskokeet, jotka tuovat oman lisähaasteensa kuljettajille ja kartanlukijoille.  

Rallin 5,69 kilometrin mittainen testierikoiskoe ajetaan Rovaniemeltä länteen sijaitsevassa Vennivaarassa perjantaina klo 08.31 alkaen, jonka jälkeen kilpailijat suuntavat isäntäkaupungista koilliseen, Kemijärven upeisiin maisemiin, jossa odottaa kahteen kertaan ajettava 31,05-kilometrinen Sarriojärven erikoiskoe. Sarriojärvelle startataan klo 15.08 ja uudelleen klo 18.38.

Lauantai on rallin pisin kilpailupäivä, jonka aikana ajetaan 144,04 kilometriä lähellä Rovaniemeä sijaitsevan Vanttauskosken ympäristössä. Mukana on kolme kahdesti ajettavaa erikoiskoetta, joista päivän päättävä pätkä kisataan pimeän aikaan. Lauantai käynnistyy klo 09.08, ja ensimmäisen vuorossa on 24,43-kilometrinen Mustalammen erikoiskoe (EK3), joka yhdessä kohtaa kulkee jäätyneen suon yli ja päättyy huikeaan, ajoharjoitteluradan alueella ajettavaan osioon. Mustalampi ajetaan uudelleen klo 15.38 kisan kuudentena erikoiskokeena. 

Niin ikään kahdesti ajettava, 19,91 kilometriä pitkä Kaihuavaara (EK4/EK7) on erittäin nopea pätkä, jonka varrelta löytyy paljon korkeuseroja ja kapeita osuuksia. Kaihuavaaran ensimmäinen ajokerta starttaa klo 10.38 ja toinen klo 17.08. Tyypillistä Rovaniemen ympäristön metsäistä tiestöä edustava 27.68-kilometrinen Siikakämä puolestaan ajetaan klo 12.08 (EK5) ja klo 18.38 (EK8) alkaen.

Kaikkien aikojen ensimmäinen Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox huipentuu kahteen kertaan ajettavaan, 22,47-kilometriseen ja Rovaniemeltä etelään sijaitsevaan Aittajärven erikoiskokeeseen, joka kulkee osittain Niemelässä sijaitsevien maatilojen läpi ja ajetaan sunnuntaina 28.2. klo 10.08 ja klo 13.12 alkaen.  Jälkimmäinen Aittajärvi ajetaan Wolf Power Stage -erikoiskokeena, jolta on jaossa lisäpisteitä niin kuljettajille kuin valmistajillekin.

KULJETTAJAT

Tästä linkistä löytyy tarkempia tietoja ilmoittautuneista sekä lisäinfoa osasta kisaan osallistuvista kilpailijapareista. Katso alla Arctic Rally Finlandin 15 parasta autokuntaa:

Nro     Kuljettaja/Kartanlukija (kansallisuus)                   Auto

1          Sébastien Ogier (FRA)/Julien Ingrassia (FRA)        Toyota Yaris WRC

33        Elfyn Evans (GBR)/Scott Martin (GBR)                    Toyota Yaris WRC

11        Thierry Neuville (BEL)/Martijn Wydaeghe (BEL)      Hyundai i20 Coupe WRC

69        Kalle Rovanperä (FIN)/Jonne Halttunen (FIN)         Toyota Yaris WRC

18        Takamoto Katsuta (JPN)/Daniel Barritt (GBR)         Toyota Yaris WRC

44        Gus Greensmith (GBR)/Elliott Edmondson (GBR)   Ford Fiesta WRC

8          Ott Tänak (EST)/Martin Järveoja (EST)                   Hyundai i20 Coupe WRC

3          Teemu Suninen (FIN)/Mikko Markkula (FIN)       Ford Fiesta WRC

42        Craig Breen (IRL)/Paul Nagle (IRL)                          Hyundai i20 Coupe WRC

2          Oliver Solberg (SWE)/Aaron Johnston (IRL)          Hyundai i20 Coupe WRC

7          Pierre-Louis Loubet (FRA)/Vincent Landais (FRA)  Hyundai i20 Coupe WRC

12        Janne Tuohino (FIN)/Reeta Hämäläinen (FIN)        Ford Fiesta WRC

37        Lorenzo Bertelli (ITA)/Simone Scattolin (ITA)          Ford Fiesta WRC

20        Andreas Mikkelsen (NOR)/Ola Fløene (NOR)         Škoda Fabia Rally2 Evo

21        Adrien Fourmaux (FRA)/Renaud Jamoul (BEL)       Ford Fiesta R5 MkII

Suomalaisnostot:

24        Jari Huttunen (FIN)/Mikko Lukka (FIN)                     Hyundai i20 R5

25        Esapekka Lappi (FIN)/Janne Ferm (FIN)                 Volkswagen Polo GTI R5

30        Teemu Asunmaa (FIN)/Markko Salminen (FIN)       Škoda Fabia Rally2 Evo

31        Emil Lindholm (FIN)/Mikael Korhonen (FIN)            Škoda Fabia Rally2 Evo

63        Lauri Joona (FIN)/Ari Koponen (FIN)                        Ford Fiesta Rally4

KOMMENTIT

Katso alla valikoitujen kuljettajien kommentit:

Nro 3, Teemu Suninen (M-Sport Ford World Rally Team, Ford Fiesta WRC): ”Tämä on samankaltainen kuin Ruotsin ralli, mutta vieläkin nopeampi ja täällä on vieläkin kapeammat tiet. Tiivistynyttä lunta ja nyppyjä on paljon, koska kun maa jäätyy, siitä tulee möykkyistä. Se luo ison haasteen kuljettajille, mutta myös tiimeille ja auton säätämiselle. Tavoitteeni on kellottaa mahdollisimman hyvä aika kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella, koska niissä on jonkin verran mahdollisuuksia tehdä eroa muihin. Perjantain pätkät ovat kaikkein haastavimmat ja teknisimmät – varsinkin toisella ajokerralla, kun ajetaan pimeässä. Lähtöpaikkani on hyvä, mutta jos ei ole kovin kylmä keli, niin lumi pölisee helposti. Ja tuo lumipöly voi leijua ilmassa minuuttien ajan, niin kuin sorateillä ikään. Jos ei näe, niin vauhti hidastuu.” 

Nro 8, Ott Tänak (Hyundai Shell Mobis World Rally Team, Hyundai i20 Coupe WRC): ”Arctic Rally Finlandista on tulossa erittäin mielenkiintoinen tapahtuma. Rovaniemi sijaitsee Suomen pohjoisimmassa osassa, joten siellä on taatusti kylmää ja lumista. Kilpailin siellä kymmenisen vuotta sitten, joten minulla on jonkin verran kokemusta muutamilta erikoiskokeilta. Tämä on ehdottomasti todellinen lumiralli, ja olen varma että sillä on oikeutetusti paikkansa rallin MM-kalenterissa. Tavoitteenamme on saada kautemme kunnolla käyntiin Monten pettymysten ja haasteiden jälkeen ja varmistaa edustavampi lopputulos sekä itsellemme että tiimille.”

Nro 69, Kalle Rovanperä (Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota Yaris WRC): ”On mukava palata taas Lappiin ajamaan. Olen kilpaillut täällä kerran aikaisemmin – viime vuonna, joka oli ensimmäinen rallini Yaris WRC -autolla. Tuo kokemus auttaa toki varmasti, mutta mukana on nyt sellaisiakin erikoiskokeita, joita en ole aikaisemmin ajanut, tai ne ajetaan vastakkaiseen suuntaan, joten en usko että minulla on mitään suurta etua. Tärkein asia testeissä oli löytää oikeat säädöt uudelle renkaalle, sillä rengas on erityylinen kuin aiemmin käyttämämme, mutta fiilis on ollut hyvä. Tässä kisassa on minulle hieman normaalia enemmän paineita, mutta sanoisin silti että enemmän on innostusta kuin paineita – etenkin suomalaiskatsojien osalta, sillä kaikki seuraavat ajamistani enemmän kuin muissa ralleissa.”

Nro 25, Esapekka Lappi (Movisport, Volkswagen Polo GTI R5): ”Olen osallistunut kolme kertaa SM-tason Arctic Lapland Rally -kisaan, mutta viimeksi yhdeksän vuotta sitten, joten en voi kauheasti luottaa aiempaan kokemukseeni, ja erikoiskokeetkin ovat tietysti nyt hieman erilaisia. Monet kuskit varmasti pitävät tästä seikkailusta korkeiden lumipenkkojen keskellä, vaikka tiestö onkin vähän erilaista kuin Ruotsissa – töyssyisempää ja paikoitellen suoraviivaisempaa pitkine suorineen ja tiukkoine mutkineen. Rytmi ja ominaisuudet kuitenkin vaihtuvat muutamaan otteeseen kunkin pätkän aikana, joten yksikään erikoiskoe ei ole samanlaista menoa lähdöstä maaliin. Tavoitteemme on taistella WRC2-luokan voitosta, mutta siitä tulee todella haastavaa. Kuljettajat ovat todella kovatasoisia, kisasta tulee äärimmäisen tiukka, eikä auto ole minulle tuttu.”

RENKAAT

Kaikki Arctic Rally Finland Powered by Capital Box -kilpailuun osallistuvat nelivetoautot käyttävät vakiona Pirelli Sottozero Ice -talvirenkaita. Renkaiden leveys on 205 mm, ja jokaisessa renkaassa on 384 kappaletta 7 millimetrin pituista, volframikärkistä nastaa, jotka pureutuvat erikoiskokeiden tienpintoja peittävään paksuun jääkerrokseen antaen optimaalisen pidon. Jokainen kolmestatoista WRC-kuljettajasta voi käyttää itse kisan aikana jopa kaksikymmentä rengasta, minkä lisäksi testierikoiskokeella on käytettävissä neljä rengasta per autokunta.

MM-PISTETILANNE

WRC-kuljettajat (osakilpailuja ajettu 1/12)

1. Sébastien Ogier (FRA) 30 pistettä

2. Elfyn Evans (GBR) 21 pistettä

3. Thierry Neuville (BEL) 17 pistettä

4. Kalle Rovanperä (FIN) 16 pistettä

5. Dani Sordo (ESP) 11 pistettä

6. Takamoto Katsuta (JPN) 8 pistettä

WRC-kartanlukijat (osakilpailuja ajettu 1/12)

1. Julien Ingrassia (FRA) 30 pistettä

2. Scott Martin (GBR) 21 pistettä

3. Martijn Wydaeghe (BEL) 17 pistettä

4. Jonne Halttunen (FIN) 16 pistettä

5. Carlos del Barrio (ESP) 11 pistettä

6. Daniel Barritt (GBR) 8 pistettä

WRC-merkkimestaruus (osakilpailuja ajettu 1/12)

1. Toyota Gazoo Racing WRT 52 pistettä

2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 30 pistettä

3. M-Sport Ford World Rally Team 10 pistettä

4. Hyundai 2C Competition 8 pistettä

WRC2, WRC3 ja kaikki muut luokat: 

HYÖDYLLISIÄ LINKKEJÄ

Tapahtuman nettisivut (sisältävät uutisia, aikataulun, muita asiakirjoja): https://arcticrallyfinland.fi/fi/

FIA.com

WRC.com

Ralliradio: http://yle.fi/mmralli

Rovaniemi: https://www.visitrovaniemi.fi

TIESITKÖ?

Lapissa lumesta käytetään myös nimitystä ”valkea kulta”. 

Lisätietoja ja mediatoimet:

Linda Hirvonen, lehdistöpäällikkö, +358 045 329 9696, linda.hirvonen@autourheilu.fi (HUOM! Yhteydenotot englanniksi.)

www.arcticrallyfinland.fi

+

AKK Sports nimesi Škodan Arctic Rally Finlandin Viralliseksi Automerkiksi

*ŠKODA-maahantuoja yhteistyöhön Suomen upouuden MM-rallitapahtuman kanssa 

*Helkama-Auto Oy luovuttaa ŠKODA-henkilöautoja ralliorganisaation käyttöön 

* ŠKODA-brändi näkyy rallin erikoiskokeilla ja isäntäkaupunki Rovaniemen kaupunkikuvassa

Suomen talvinen MM-ralliosakilpailu, Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox, lähestyy hurjaa vauhtia, ja rallin järjestäjätaho AKK Sportsin edustajat ovat tyytyväisiä voidessaan julkistaa uuden yhteistyösopimuksen ŠKODA-autojen maahantuoja Helkama-Auto Oy:n kanssa.

Osana sopimusta Škodasta tulee Arctic Rally Finlandin virallinen automerkki, ja ŠKODA-brändi puolestaan näkyy eri puolilla MM-rallitapahtumaa, joka järjestetään Rovaniemellä 26. – 28. helmikuuta.

ŠKODA toimittaa ralliorganisaatiolle SUPERB-, KODIAQ-, KAROQ-, OCTAVIA- ja SCALA-mallin henkilöautoja, joita kilpailun toimihenkilöt käyttävät hoitaessaan työtehtäviään rallin MM-sarjan kauden 2021 toisen osakilpailun aikana.

– Olemme äärettömän iloisia uudesta kumppanuudestamme Helkama-Auton kanssa, sillä tämä yhteistyösopimus luo meille entistäkin paremmat edellytykset kansainvälisen moottoriurheilutapahtuman järjestämiseen. Samalla on tietysti hienoa, että pääsemme tekemään yhteistyötä Škodan kaltaisen brändin kanssa, jolla on pitkä ja menestyksekäs historia moottoriurheilun parissa.  Vastuullisena ja ympäristöystävällisenä autoalan toimijana ŠKODA sopii parhaiten meidän arktisiin olosuhteisiimme. Toivotamme Helkama-Auton ja Škodan lämpimästi tervetulleeksi Arctic Rally Finlandiin, AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Riku Bitter sanoo.

ŠKODA Finlandin viestintäpäällikkö Kari Aalo on niin ikään tyytyväinen yhteistyösopimuksen syntymiseen:

– On hienoa olla osa tätä ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettävää Arctic Rally Finland -tapahtumaa. Vaikka kisa tänä vuonna ajetaankin ilman paikan päällä olevia katsojia, on hienoa että yleisömme voi seurata kilpailutapahtumia television välityksellä – vastuullisesti ja turvallisesti. Škodalla on pitkät perinteet moottoriurheilun saralla, joten meille on suuri kunnia saada olla mukana.

ŠKODA on Helkama-Auto Oy:n yli kolmenkymmenen autoliikkeen vahvuisen jälleenmyyjäverkoston kautta Suomen kolmanneksi myydyin automerkki. Suomessa saatavilla olevaan valikoimaan kuuluvat ŠKODA-mallit ENYAQ, SUPERB, OCTAVIA, KODIAQ, KAROQ, KAMIQ, SCALA ja FABIA.

Kaikki Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -organisaation käyttöön toimitettavat ajoneuvot puhdistetaan perusteellisesti – COVID-19 -käytäntöjen mukaisesti – sekä ennen käyttöä että käytön jälkeen.

Yli 20 syytä olla toiveikas Škodan voittomahdollisuuksien suhteen

Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -kilpailuun on ilmoitettu mukaan yli kaksikymmentä Rally2-luokiteltua ŠKODA Fabia -ralliautoa, ja tsekkiläisvalmistajan autot ovatkin kisan suosituin merkki. WRC2-sarjan kärkimies, Norjan Andreas Mikkelsen osallistuu Rovaniemen kisaan Toksport WRT -tallin ŠKODA Fabia Rally2 Evo -autolla, ja Mikkelsenin lisäksi Škodan vauhtiin luottavat muun muassa TGS Worldwide -kuljettajat, hallitseva Suomenmestari Teemu Asunmaa sekä viime kaudella SM-kakkoseksi ajanut Emil Lindholm. Rallicrossin entinen maailmanmestari, Ruotsin Mattias Ekström, tekee Rovaniemellä paluun MM-rallipoluille, 15 vuoden tauon jälkeen, niin ikään Fabian ratissa. 

Lisätietoja:

Linda Hirvonen, lehdistöpäällikkö, +358 045 329 9696, linda.hirvonen@autourheilu.fi (HUOM! Yhteydenotot englanniksi.)

Kari Aalo, viestintäpäällikkö, ŠKODA, +358 41 546 6006, kari.aalo@skoda.fiwww.skoda.fi

www.arcticrallyfinland.fi