+

Ensimmäinen Arctic Rally Finland oli urheilullinen ja taloudellinen menestys

*Upea urheilutapahtuma toi esiin sekä Rovaniemeä että suomalaista huippuosaamista moottoriurheilun saralla 

*Tapahtuman tulot vankalla pohjalla, tappioilta vältyttiin

*AKK Sports Oy:ssä ollaan valmiita ryhtymään MM-sarjaan kuuluvien talvirallien järjestäjäksi myös tulevaisuudessa

Yksityiskohtaisesta raportista käy ilmi, että Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -tapahtumalle asetetut taloudelliset odotukset täyttyivät, ja tapahtuman synnyttämä media-arvo ylsi lähes 50 miljoonaan euroon.

Arctic Rally Finland Powered by CapitalBoxin taloudellisiin vaikutuksiin pureutuvassa raportissa tarkasteltiin 26. – 28. helmikuuta ajetun, rallin MM-sarjan kauden 2021 toisen osakilpailun järjestämiskustannuksia, sekä sitä miten sijoitetun pääoman tuoton ja tapahtuman synnyttämien tulojen ansioista varmistui, ettei huipputasoisen arktisen operaation toteuttamisesta koitunut tappioita järjestäjätaho AKK Sports Oy:lle.

Raportista käy ilmi myös, että tapahtuman medianäkyvyys tuotti lähes 50 miljoonan euron edestä mainosarvoa (AVE) rallin isäntäkaupunki Rovaniemelle, joka koronarajoitusten niin salliessa ottaa varmasti jälleen paikkansa ympärivuotisena pohjoisen napapiirin matkailun keskuksena.

“Huikaisevan hienon talvirallin lisäksi Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox oli mitä mainioin esimerkki siitä, mitä voidaan saavuttaa erittäin lyhyessäkin ajassa, kun asialleen omistautuneet henkilöt yhdistävät voimansa ja tekevät kaikkensa ensiluokkaisen, kansainvälisen tason urheilutapahtuman toteuttamiseksi. Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox alleviivasi ja korosti selvääkin selvemmin suomalaisen moottoriurheiluosaamisen hienouksia. Myös yhteistyö paikallisviranomaisten sekä paikallisten yhteistyökumppaneidemme kanssa sujui loistavasti. AKK Sports Oy:n näkökulmasta katsottuna saavutimme halutun taloudellisen tuloksen, sillä tapahtuman järjestämisen ja läpiviemisen kustannukset katettiin täysimääräisesti, emmekä kärsineet minkäänlaisia rahallisia tappioita. Erittäin onnistuneen, kaikkien aikojen ensimmäisen Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -tapahtuman innoittamina olemme ilmaisseet rallin MM-sarjaa hallinnoivalle WRC Promoter GmbH:lle valmiutemme MM-talvirallin järjestämiseen myös tulevaisuudessa”, AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Riku Bitter kommentoi raportin tulosten sekä Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -tapahtuman menestyksen tiimoilta.


“Arctic Rally Finland toi poikkeuksellisen kovan ja kansainvälisen tapahtumanäkyvyyden Rovaniemelle. Tapahtuman potentiaalinen tavoittavuus kansainvälisissä uutismedioissa oli miljardeja näyttökertoja ja media-arvot nousivat lähes 50 miljoonaan euroon. Upeat talvimaisemat ja Napapiirillä koetut vauhdikkaat talviaktiviteetit toivat huippukuskien sometileillä Rovaniemelle näkyvyyden, jollaisesta voi vain haaveilla. Koronakaudella terveysturvallisesti ja upealla yhteistyöllä toteutettu MM-kilpailu näytti esimerkin tapahtumaosaamisesta, jonka juuret ovat syvällä rovaniemeläisessä ralliperinteessä ja sen upeassa tekemisen hengessä”, Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen hehkuttaa.


“Rovaniemen Urheiluautoilijoiden puolesta olen vilpittömän kiitollinen siitä, että saimme mahdollisuuden olla mukana tekemässä historian ensimmäistä talvikauden MM-rallia Suomessa. Rovaniemen rallintekijät todistivat kovan osaamisensa tänä talvena järjestäessään menestyksekkäästi kaksi upeaa tapahtumaa kuukauden sisällä ja olemme iloisia siitä, että pystyimme terveysturvallisesti tuomaan piristystä Rovaniemen elinkeinoelämään näinä ankarina koronaikoina. Onnistuneen näytön jälkeen jäämme toivomaan ja odottamaan jatkoa ja seuraavaa näytönpaikkaa MM-ralliareenalla”, niin ikään Rovaniemellä ajettavan kansallisen tason kilpailun, legendaarisen Arctic Lapland Rallyn järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Heikki Poranen summaa.

AKK Sports Oy:n järjestelytiimin väki paiskii parhaillaan töitä 1. – 3.10.2021 ajettavan Suomen MM-rallin 70-vuotisjuhlakisan parissa ja hioo tapahtuman yksityiskohtia. 

+

Kolmas ajopäivä: Tänak Arctic Rally Finlandin voittoon, Rovanperä nousi MM-kärkeen

*Järveoja kartturoi virolaisen maanmiehensä Tänakin häikäisevään voittoon Hyundailla

*Rovaniemen tunnetuin asukas, Joulupukki, jakoi voittajien palkintopokaalit

* Rovanperä Wolf Power Stage -erikoiskokeen nopein, ylsi kisan kakkoseksi ja johtaa nyt rallin MM-sarjaa 

*Suomalaiskuskit Lappi ja Asunmaa voittoihin WRC2- ja WRC3-luokissa

*Myös kansainvälisen autoliitto FIA:n puheenjohtaja Jean Todt kunnioitti rallilegenda Hannu Mikkolan muistoa  

Ott Tänak ja Martin Järveoja ottivat uransa 14. MM-rallivoiton hallittuaan kaikkien aikojen ensimmäistä Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -kilpailua, joka saatiin päätökseen aiemmin tänään isäntäkaupunki Rovaniemestä etelään ajetun jännittävän viimeisen erikoiskokeen myötä. 

Hyundai Shell Mobis World Rally Team -rallitallin Hyundai i20 Coupe WRC -autolla kilpaileva virolaispari johti kisaviikonloppua alusta asti ja ajoi loistavasti koko Lapin kovavauhtisilla metsäteillä käydyn kisan läpi. Rovaniemen alueen arktiset maisemat tarjosivat kerrassaan huikeat puitteet tälle täysin uudelle tapahtumalle – ja upeita kuvia kisaa turvallisesti omilta kotisohviltaan, TV:n ja internetin välityksellä, seuranneille rallifaneille ympäri maailmaa.

– Aina kun saapuu uuteen tapahtumaan, ei aluksi oikein tiedä mitä odottaa. Tänä viikonloppuna saavuimme Suomeen, joka on vähän niin kuin Toyotan eräänlainen kotimaa ja jossa Rovanperän odotettiin olevan todella vahvoilla. Paineet olivat tukevasti meidän niskassamme, ja tiesimme, että voitosta tulisi äärimmäisen kova kilpailu. Lopulta teimme kuitenkin hyvän viikonloppupuhteen – juuri tarpeeksi, ei yhtään liikaa, ja vain yksi virhe tuli lauantaina. [Lappi] on mahtava paikka, ehdottomasti yksi parhaista paikoista talvirallin järjestämiseen. En usko että löytyy paikkaa, jossa olisi enemmän lunta, ja myös tiestön luonne, varsinkin eilen, oli todella vaativa, sanoi Tänak, joka ylsi voittoon myös edellisellä kerralla MM-rallikaravaanin vieraillessa Suomessa, Jyväskylässä ajetun perinteisen Rally Finlandin merkeissä, kesällä 2019.

Lentävät suomalaiset Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen varmistivat kisan kakkospaikan kellotettuaan Toyota Gazoo Racing WRT -tallin Yaris WRC -autollaan nopeimman ajan rallin päättäneellä Wolf Power Stage -erikoiskokeella – jääden lopputuloksissa 17,5 sekunnin päähän Tänak/Järveoja -voittajaparista. Tämä on suomalaismiehistön MM-ralliuran paras sijoitus tähän mennessä.

Tulos nosti Rovanperän ja Halttusen samalla rallin MM-sarjan pistejohtoon, kun kaudesta on takana kaksi osakilpailua. Rovanperästä tuli myös kaikkien aikojen nuorin MM-sarjan kärjessä ollut kuljettaja. 

– Totta kai halusin ajaa tänä viikonloppuna voitosta, mutta tein ajovirheen, eikä tahtimme ollut paras mahdollinen. On kuitenkin pakko sanoa, että tulimme kyllä aivan täysillä koko viikonlopun ajan. Tämä oli hyvä viikonloppu minun osaltani ja Jonnen osalta. Me teimme kaiken minkä pystyimme. Oli hienoa saada kakkossija täällä. Ei täydellinen viikonloppu, mutta ihan hieno, sanoi 20-vuotias Rovanperä, jolla oli ainoana kärkipään kuljettajista sunnuntaina mukanaan kaksi Pirelli Sottozero Ice -vararengasta.

Craig Breen/Paul Nagle -duolla rallin päätöspäivä, sunnuntai, alkoi tapahtumarikkaasti, kun Hyundain mekaanikot tekivät melkoisen uroteon vaihtaessaan auton vaihdelaatikon aamun 15-minuutin mittaisella huoltotauolla Rovaniemen Santasportin huoltoparkissa. Vaikka Breen ei ollutkaan tyytyväinen ensimmäiseen vetoonsa 22,47 kilometriä pitkällä Aittajärven erikoiskokeella, oli hän toiseksi nopein, kun pätkä ajettiin uudelleen lisäpisteitä kerryttävänä ja rallin päättävänä Wolf Power Stage -erikoiskokeena. Tuon suorituksen turvin hän varmisti itselleen neljännen sijan kilpailun lopputuloksissa, heti yleiskilpailun kolmannelle sijalle ajaneiden Hyundai-tiimikavereidensa Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe perässä.

Neuville ja kartturinsa Wydaeghe, jotka kilpailivat nyt vasta toista kertaa yhdessä, lähtivät reitille kolmantena autokuntana, ja kymmenen kaasu pohjassa ajetun jäisen erikoiskokeen päätteeksi belgialaispari hävisi Rovanperä/Halttunen -autokunnalle kokonaistuloksissa 2,3 sekuntia.

Elfyn Evans/Scott Martin -duo ajoi kisan viidenneksi, ja kuudennen sijan yleiskilpailussa nappasivat Takamoto Katsuta ja kartanlukijansa Daniel Barritt, 1,2 sekunnin erolla Oliver Solberg/Sebastian Marshall -pariin, joka tipahti seitsemänneksi teini-ikäisen WRC-tulokkaan pyörähdettyä lumipenkkaan vain muutaman mutkan päässä Wolf Power Stage -päätöserikoiskokeen maaliviivasta. 

Samaisessa mutkassa pyörähti myös Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais -kuljettajapari – mutta tekniset ongelmat olivat kyllä jo hidastaneet heidän Hyundainsa menoa jo ennen pyörähdystä, sen jälkeen, kun ranskalaiset olivat startanneet kisaan uudelleen lauantaisen teknisen vian jälkeen.

Suomalaispari Teemu Suninen/Mikko Markkula päihitti M-Sport Ford -tiimikaverinsa Gus Greensmithin ja tämän kartturi Elliott Edmondsonin taistelussa rallin kahdeksannesta sijasta. Esapekka Lappi ja Janne Ferm varmistivat kokonaiskilpailun hienolla 10. sijallaan myös vakuuttavan voiton WRC2-luokassa. Niin ikään täysin sinivalkoinen kuljettajapari Teemu Asunmaa/Marko Salminen vei puolestaan voiton WRC3-luokassa.

– Tämä oli meiltä erittäin vahva viikonloppu. Olen todella kiitollinen sponsoreilleni siitä, että saimme mahdollisuuden olla mukana täällä, ja olen tosi iloinen, että luokassamme ajettiin niin kovatasoinen kilpailu. Viikonloppu sujui odotettua paremmin. Olisin voinut ajaa kovempaakin, mutta [WRC2:ssa] ei ole tarvetta painaa ihan samanlaisessa ”hyökkäysmoodissa” kuin WRC-luokassa, Lappi sanoi.

Suomalaispari Janne Tuohino/Reeta Hämäläinen ei startannut rallin päätöspäivään, koska Tuohinon olkapää meni sijoiltaan itse kilpailuun liittymättömässä tapaturmassa. 

Hallitsevat maailmanmestarit, Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, menettivät aikaa lauantain viimeisen erikoiskokeen lumipenkkaseikkailussaan, mutta ranskalaisduo sai kuitenkin kotiin viemisiksi yhden MM-pisteen kellotettuaan viidenneksi nopeimman ajan rallin päättäneellä Wolf Power Stage -erikoiskokeella – heti Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -kilpailun voittaneen Tänak/Järveoja -parin perässä.  

Kansainvälisen autoliitto FIA:n puheenjohtaja Jean Todt liittyi rallilegenda Hannu Mikkolan muistoa kunnioittavien joukkoon

Kansainvälisen autoliitto FIA:n nykyinen puheenjohtaja Jean Todt liittyi muun ralliyhteisön joukkoon, kun legendaarisen suomalaiskuljettaja Hannu Mikkolan muistoa kunnioitettiin minuutin hiljaisella hetkellä ennen Arctic Rally Finlandin palkintojenjakoseremonioiden alkamista. Vuoden 1983 rallin maailmanmestari Mikkola, jolle Todt myös luki nuotteja kilpailu-uransa aikana, kuoli perjantai-iltana 78 vuoden iässä.

Rovaniemen kaupunginjohtajan ajatuksia onnistuneesta, kaikkien aikojen ensimmäisestä Arctic Rally Finlandista

Rovaniemen kaupunginjohtaja Ulla-Kirsikka Vainio oli erittäin tyytyväinen upeasti onnistuneen, kaikkien aikojen ensimmäisen Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -tapatuman jälkeen.

– On ollut suuri ilo ja kunnia saada MM-ralli Rovaniemelle. Arctic Rally Finland sopii Rovaniemen talveen todella hyvin. Haluan kiittää Kansainvälistä autoliittoa (FIA), AKK Sportsia ja lukuisia muita järjestelyissä mukana olleita toimijoita. On ollut upeaa saada kansainvälisen rallikansan katseet kääntymään talviseen arktiseen kotikaupunkiimme tapahtuman myötä. Tervetuloa käymään, kun se on koronan puolesta mahdollista, Vainio kommentoi.

TULOKSET SEKÄ MUITA TIETOJA TAPAHTUMASTA: TÄSTÄ

MM-PISTETILANNE: TÄSTÄ

+

Toinen ajopäivä: Rovanperä nousi toiseksi, mutta Tänak vahvoilla Arctic Rally Finlandissa

*Hyundai-kuljettaja Tänak kahden erikoiskokeen päässä MM-voitosta Lapin lumilla

*Rovanperä valmis viimeisen EK:n taistoon kakkossijasta Neuvillen kanssa 

*Lentävä suomalainen Lappi ajamassa WRC2-voittoon, Asunmaa pitää WRC3:n kärkipaikkaa

Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -kilpailun pisin ajopäivä tarjosi lisää kovavauhtista draamaa Lapin talvisesta ihmemaasta, kun Suomen Kalle Rovanperä ja kartanlukijansa Jonne Halttunen nousivat Toyota Yaris WRC -autollaan kokonaiskilpailun kakkosiksi.

Hyundai i20 Coupe WRC -kuljettajapari Ott Tänakia ja Martin Järveojaa ei kuitenkaan tunnu pysäyttävän mikään. Virolaiset ovat edelleen rallin MM-sarjan kauden 2021 toisen osakilpailun johtopaikalla.  

Kun jäljellä on vielä kaksi sunnuntaina ajettavaa erikoiskoetta – joista jälkimmäinen on lisäpisteitä tarjoileva Wolf Power Stage – Tänak/Järveoja -pari johtaa rallia 24,1 sekunnilla.

Lauantaiseen toiseen ajopäivään Tänak ja Järveoja starttasivat 16,2 sekunnin johtoaseman turvin, jota he kasvattivat voittamalla rallin kolmantena erikoiskokeena ajetun Mustalammen. Vaikka Elfyn Evans/Scott Martin -duo kellottikin nopeimman ajan EK:lla 4, Tänak/Järveoja -parivaljakko lisäsi taas erikoiskokeet 5 ja 6 voitettujen Arctic Rally Finland -pätkiensä listalle.

Rovanperä ja kartturinsa Halttunen pitivät kovinta vauhtia EK:lla 7 Tänakin vaihdettua renkaiden säästely -moodiin. Virolainen oli varuillaan sen suhteen, kuinka soraiset paikat ja urat toiseen kertaan ajettavilla erikoiskokeilla vaikuttaisivat Pirelli Sottozero Ice -renkaiden nastoihin.

– Otimme kaikki renkaat mitä meillä oli ja käytimme niitä. Tämän iltapäivän tavoitteenamme oli vain suoriutua siitä ilman virheitä. Aamulla vielä hyökkäsimme jonkin verran, mutta iltapäivällä kaikkein tärkeintä oli vain ajaa puhtaasti läpi, Tänak sanoi.

Vaikka Tänak/Järveoja olivat nopeita kisan kahdeksannella EK:lla, kovinta vauhtia pimeässä ajetulla Siikakämän pätkällä pitivät heidän tiimikaverinsa Thierry Neuville ja kartanlukijansa Martijn Wydaeghe, huikealla 12,3 sekunnin erolla. Belgialaisparin suoritus siivitti heidät vain 1,8 sekunnin päähän kakkospaikkaa pitävästä Rovanperä/Halttunen -autokunnasta. 

Rovanperä ja Halttunen siis ajoivat kärkiajan EK:lla 7, mutta 20-vuotias suomalainen raportoi renkaiden optimaalisen pidon kadonneen seuraavalle pätkälle tultaessa. Toyota Gazoo Racing WRT -tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kuitenkin näytti vihreää valoa sille, että suomalaispari voisi sunnuntaina vetää kovaa ja puolustaa kakkossijaansa.

Craig Breen/Paul Nagle -pari on toisen ajopäivän jälkeen kokonaistuloksissa neljäntenä, yhden sijan edellä Elfyn Evansia ja kartturiaan Scott Martina. Teinilahjakkuus Oliver Solberg on MM-rallidebyytissään, vierellään sijaistava kartanlukija Seb Marshall, hienosti kuudentena – siitäkin huolimatta, että Solberg kadotti silmälasinsa ennen lauantain viimeistä erikoikoetta.

Hallitseva maailmanmestaripari Sébastien Ogier/Julien Ingrassia oli ennen kisan kahdeksatta erikoiskoetta kisan kuudennella sijalla, mutta he ajoivat ulos EK:n maalin jo häämöttäessä kahden kurvin päässä. Auto juuttui lumipenkkaan, ja ranskalaisilta kului parikymmentä minuuttia ennen kuin he saivat Yaris WRC:nsä kaivettua ulos niin että matka pääsi jatkumaan maaliin saakka.

– Viimeinen kunnon mutka, ja renkaamme olivat aivan loppu. Olin vähän liikaa sivuttain, osuin penkkaan ja sitten osui auton keula. Olin niin lähellä pätkän maalia. Sellaiset kisaviikonloput voi kyllä vain unohtaa, kun joutuu ensimmäisenä reitille – aina sama juttu, Ogier harmitteli.

Takamoto Katsuta/Daniel Barritt -pari on kisassa sijalla seitsemän, ja heidän perässään tulevat M-Sportin lentävät suomalaiset Teemu Suninen ja Mikko Markkula Ford Fiesta WRC -autollaan. Yhdeksäntenä ovat Gus Greensmith ja kartanlukijansa Elliott Edmondson, ja WRC2-luokan kirkkaassa johdossa oleva suomalaispari Esapekka Lappi/Janne löytyvät kokonaiskilpailun sijalta kymmenen.  

Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais -duo joutui keskeyttämään teknisen vian takia erikoiskokeen 6 jälkeen. Kuljettajapari Emil Lindholm/Mikael Korhonen puolestaan johti WRC3-luokan kisaa, mutta ajoi ulos EK:lla 4. Tämän seurauksena luokan johtopaikkaa pitää toinen suomalaispari Teemu Asunmaa/Marko Salminen 12,5 sekunnin erolla ennen Viron Egon Kaur/Silver Simm -kuljettajaparia.

TILANNE PERJANTAIN JÄLKEEN SEKÄ MUITA TIETOJA TAPAHTUMASTA: WRC.COM

TULOSSA SEURAAVAKSI ARCTIC RALLY FINLAND POWERED BY CAPITALBOX -KISASSA

Kaikkien aikojen ensimmäinen Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -kilpailu ratkaistaan kahteen kertaan ajettavalla, 22,47-kilometrisellä ja Rovaniemeltä etelään sijaitsevalla Aittajärven erikoiskokeella, joka kulkee osittain Niemelässä sijaitsevien maatilojen läpi. Sunnuntain ensimmäinen EK starttaa klo 10.08, ja jälkimmäinen Aittajärvi ajetaan klo 13.18 starttaavana Wolf Power Stage -erikoiskokeena, jolta on jaossa myös lisäpisteitä niin kuljettajille kuin valmistajillekin.

HYÖDYLLISIÄ LINKKEJÄ:

Tapahtuman verkkosivut: https://arcticrallyfinland.fi/en/home/

Ralliradio: http://yle.fi/mmralli

Rovaniemi: https://www.visitrovaniemi.fi

Lisätietoja ja mediatoimet:

Linda Hirvonen, lehdistöpäällikkö, +358 045 329 9696, linda.hirvonen@autourheilu.fi (HUOM! Yhteydenotot englanniksi.)

+

Arctic Rally Finland järjestäjät kunnioittavat Hannu Mikkolan muistoa

Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -kilpailun järjestäjät ottivat surullisina vastaan tiedon Hannu Mikkolan poismenosta. Mikkola oli yksi alkuperäisitä “lentävistä suomalaisista” (Flying Finns) ja vuoden 1983 rallin maailmanmestari. 

Vuonna 1968 rallin suomenmestaruuden voittanut 78-vuotias Mikkola yhdistettiin vahvasti menestysvuosiinsa Audin ratissa, mutta hän nautti loistavista ajosuorituksista myös Toyotan ja Fordin kanssa. Fordilla hän taisteli tiukasti myös kauden 1979 maailmanmestaruustittelistä.

Mikkolalle kertyi kaikkiaan 123 MM-starttia ja yhteensä 18 voittoa. Hänen viimeinen esiintymisensä MM-rallipoluilla tapahtui vuonna 1993 – sopivasti juuri Suomessa, Jyväskylän sorateillä. Mikkola kuitenkin jatkoi kilpailu-uraansa vielä usean kauden ajan ja oli tuttu näky historic-ralleissa.

Mikkolan, todellisen legendan ja herrasmiehen elämää kunnioitetaan minuutin hiljaisuudella rallin palkintojenjakotilaisuudessa sunnuntaina Rovaniemellä. 

Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -kisan koko järjestäjätiimin ajatukset ovat Hannu Mikkolan perheen ja tämän lukuisten ystävien luona. 

+

Ensimmäinen ajopäivä: Tänak Arctic Rally Finlandin kärjessä

*Hyundai-tallin virolaiskuski upouuden talvirallispektaakkelin johdossa avauspäivän jälkeen  

*Entinen maailmanmestari nopein perjantain molemmilla, Rovaniemen itäpuolella ajetuilla erikoiskokeilla

*Rovanperä paras suomalaiskuljettaja Toyota Gazoo Racing WRT -tiimin autolla

*Lentävä suomalainen Lappi WRC2 -luokan ykköspaikalla, Lindholm johtaa WRC3 -luokkaa 

Ott Tänak esitti kartanlukijansa Martin Järveojan kanssa mestarillisia talviajotaitoja Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -kisan avauspäivänä, ja pari on perjantaina Lapin lumisten metsien keskellä ajetun kahden toiminnantäyteisen erikoiskokeen jälkeen kilpailun kärkipaikalla.

Hyundai i20 Coupe WRC -autolla kilpaileva virolaispari piti kovinta vauhtia 31,05-kilometrisen Sarriojärven erikoiskokeen molemmilla ajokerroilla, jotka tarjosivat kovan haasteen heti kättelyssä, kun rallin MM-sarjan kauden 2021 toinen osakilpailu pyörähti käyntiin isäntäkaupunki Rovaniemestä itään ajetuilla upeilla jääpinnoitetuilla teillä.

Lyötyään Hyundai Shell Mobis World Rally Team -tiimikaverinsa Craig Breenin ja Paul Naglen 3,6 sekunnilla iltapäivän ensimmäisellä ajokerralla, olivat vuoden 2019 maailmanmestarit pimeällä ajetulla EK2:lla 9,8 sekuntia nopeampia kuin pahimmat haastajansa Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen.

Toisin kuin suurin osa muista kilpailijoista, Tänak päätti ottaa Hyundainsa kyytiin vain yhden Pirelli Sottozero Ice -vararenkaan. Virolainen käytti painoeron (noin 23 kiloa) sekä lähtöpaikkansa (seitsemäs) maksimaalisesti hyödykseen ja sai täydellisen alun Suomen ihka-uudessa rallin MM-osakilpailussa.  

Tänak myönsi kuitenkin, että renkaiden säästelystä tuli hänen päällimmäinen huolenaiheensa, varsinkin kun tielle nousi soraa Sarriojärven toisella ajokerralla. Tämän seurauksena mies ajoi entistäkin moitteettomammin.  

– Kisa on vielä aivan alkutekijöissään, joten vielä ei ole syytä ajatella mitään. Päivä oli haastava, Suomelle tyypillistä vuoristorataa, eli erittäin teknistä ja kumpuilevaa tietä, joten saimme tehdä kovasti töitä. Olemme tällä hetkellä kisan kärjessä, mutta Toyotan kavereilla oli erilainen lähtöpaikka, joten kaikki voi muuttua lauantaina. Meidän täytyy vain keskittyä ja mennä kovaa. Varsinkin toisella ajokerralla [meillä oli etua lähtöpaikastamme]. Ajolinjojen ollessa tällaisia, uskon että Seb [Ogier] ei oikein nauttinut ajamisesta, Tänak sanoi.

Tänakin takana Graig Breen, jolle tämä on kauden 2021 ensimmäinen MM-startti, ajoi todella vakuuttavasti, vaikka mies itse olikin sitä mieltä, että olisi voinut tulla ensimmäisellä erikoiskokeella vieläkin kovempaa. 

Kalle Rovanperä sitä vastoin hukkasi aikaa liu’uttuaan lumipenkkaan kisan avauserikoiskokeella, ja suomalainen kertoi menettäneensä lisää kallisarvoisia sekunteja, kun hänen Toyota Yaris WRC -autonsa alkoi aliohjautua EK2:lla.

Thierry Neuville ja hänen tälle kaudelle uusi kartanlukijansa Martijn Wydaeghe kellottivat avauspätkällä neljänneksi parhaimman ajan, mutta olivat toisella erikoiskokeella vasta seitsemänneksi nopeimpia. 

– Auto aliohjautui todella pahasti pätkän loppua kohden. Pudotin jossain vaiheessa hiukan nopeutta, ja mutkiin kääntäminen oli todella hankalaa. Olemme Martijnin kanssa myös vasta totuttelemassa toisimme, ja välillä minun oli vaikea ymmärtää kaikkea ihan selvästi, joten meidän täytyy vielä tehdä töitä asian eteen, Neuville sanoi toisen erikoiskokeen jälkeen.

Neljäntenä ovat siis Neuville/Wydaeghe, ja heistä seuraavina majailevat Elfyn Evans/Daniel Barritt. M-Sport Ford World Rally Teamin kalustolla kilpaileva suomalaispari Teemu Suninen/Mikko Markkula on kuudentena, kannoillaan Takamoto Katsuta/Daniel Barritt. Japanilaiskuljettaja Katsuta raportoi mahdollisesta rengasrikosta EK:lla 2.

19-vuotias Oliver Solberg on WRC-debyytissään ja ensimmäisessä kisassaan sijaiskartturi Seb Marshallin kanssa hienosti kahdeksantena.

Ensimmäisenä reitille lähtenyt miehistö, maailmanmestarit Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, oli Toyota Gazoo Racing WRT -autollaan vaikeuksissa pehmeän irtolumen kanssa, ja ranskalaiset löytyvätkin vasta sijalta yhdeksän. Kymmenen kärjen täydentävät Gus Greensmith ja kartturinsa Elliott Edmondson.

Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais -kuljettajapari oli ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen vahvasti kuudentena, mutta he kärsivät rengasrikon kaksi kilometriä ennen toisen pätkän lähtöä ja putosivat sijoituksissa hitaasti tyhjenevän renkaan vuoksi.

WRC2-luokan johtopaikkaa ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen pitää suomalaispari Esapekka Lappi/Janne Ferm. Heidän perässään tulevat Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov sekä Andreas Mikkelsen/Ola Fløene. Niin ikään Suomea edustavat Emil Lindholm/Mikael Korhonen, ovat puolestaan WRC3-luokan kärjessä.

TILANNE PERJANTAIN JÄLKEEN SEKÄ MUITA TIETOJA TAPAHTUMASTA: WRC.COM

TULOSSA SEURAAVAKSI ARCTIC RALLY FINLAND POWERED BY CAPITALBOX -KISASSA

Lauantai on kilpailun pisin ajopäivä. Kilpailijoita odottaa kolme kahdesti ajettavaa erikoiskoetta ja 144,04 kilometriä Vanttauskosken maisemissa, lähellä Rovaniemeä. Päivän viimeinen erikoiskoe ajetaan pimeällä. Lauantai pyörähtää käyntiin klo 09.08 starttaavalla, 24,43 kilometrin mittaisella Mustalammen erikoiskokeella (EK3), joka yhdessä kohtaa kulkee jäätyneen suon yli. Myös kisan kuudentena EK:na ajettava Mustalampi päättyy huikeaan, ajoharjoitteluradan alueella ajettavaan osioon. 

HYÖDYLLISIÄ LINKKEJÄ:

Tapahtuman verkkosivut: https://arcticrallyfinland.fi/en/home/

Ralliradio: http://yle.fi/mmralli

Rovaniemi: https://www.visitrovaniemi.fi

Lisätietoja ja mediatoimet:

Linda Hirvonen, lehdistöpäällikkö, +358 045 329 9696, linda.hirvonen@autourheilu.fi (HUOM! Yhteydenotot englanniksi.)

www.arcticrallyfinland.fi