*Järveoja kartturoi virolaisen maanmiehensä Tänakin häikäisevään voittoon Hyundailla

*Rovaniemen tunnetuin asukas, Joulupukki, jakoi voittajien palkintopokaalit

* Rovanperä Wolf Power Stage -erikoiskokeen nopein, ylsi kisan kakkoseksi ja johtaa nyt rallin MM-sarjaa 

*Suomalaiskuskit Lappi ja Asunmaa voittoihin WRC2- ja WRC3-luokissa

*Myös kansainvälisen autoliitto FIA:n puheenjohtaja Jean Todt kunnioitti rallilegenda Hannu Mikkolan muistoa  

Ott Tänak ja Martin Järveoja ottivat uransa 14. MM-rallivoiton hallittuaan kaikkien aikojen ensimmäistä Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -kilpailua, joka saatiin päätökseen aiemmin tänään isäntäkaupunki Rovaniemestä etelään ajetun jännittävän viimeisen erikoiskokeen myötä. 

Hyundai Shell Mobis World Rally Team -rallitallin Hyundai i20 Coupe WRC -autolla kilpaileva virolaispari johti kisaviikonloppua alusta asti ja ajoi loistavasti koko Lapin kovavauhtisilla metsäteillä käydyn kisan läpi. Rovaniemen alueen arktiset maisemat tarjosivat kerrassaan huikeat puitteet tälle täysin uudelle tapahtumalle – ja upeita kuvia kisaa turvallisesti omilta kotisohviltaan, TV:n ja internetin välityksellä, seuranneille rallifaneille ympäri maailmaa.

– Aina kun saapuu uuteen tapahtumaan, ei aluksi oikein tiedä mitä odottaa. Tänä viikonloppuna saavuimme Suomeen, joka on vähän niin kuin Toyotan eräänlainen kotimaa ja jossa Rovanperän odotettiin olevan todella vahvoilla. Paineet olivat tukevasti meidän niskassamme, ja tiesimme, että voitosta tulisi äärimmäisen kova kilpailu. Lopulta teimme kuitenkin hyvän viikonloppupuhteen – juuri tarpeeksi, ei yhtään liikaa, ja vain yksi virhe tuli lauantaina. [Lappi] on mahtava paikka, ehdottomasti yksi parhaista paikoista talvirallin järjestämiseen. En usko että löytyy paikkaa, jossa olisi enemmän lunta, ja myös tiestön luonne, varsinkin eilen, oli todella vaativa, sanoi Tänak, joka ylsi voittoon myös edellisellä kerralla MM-rallikaravaanin vieraillessa Suomessa, Jyväskylässä ajetun perinteisen Rally Finlandin merkeissä, kesällä 2019.

Lentävät suomalaiset Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen varmistivat kisan kakkospaikan kellotettuaan Toyota Gazoo Racing WRT -tallin Yaris WRC -autollaan nopeimman ajan rallin päättäneellä Wolf Power Stage -erikoiskokeella – jääden lopputuloksissa 17,5 sekunnin päähän Tänak/Järveoja -voittajaparista. Tämä on suomalaismiehistön MM-ralliuran paras sijoitus tähän mennessä.

Tulos nosti Rovanperän ja Halttusen samalla rallin MM-sarjan pistejohtoon, kun kaudesta on takana kaksi osakilpailua. Rovanperästä tuli myös kaikkien aikojen nuorin MM-sarjan kärjessä ollut kuljettaja. 

– Totta kai halusin ajaa tänä viikonloppuna voitosta, mutta tein ajovirheen, eikä tahtimme ollut paras mahdollinen. On kuitenkin pakko sanoa, että tulimme kyllä aivan täysillä koko viikonlopun ajan. Tämä oli hyvä viikonloppu minun osaltani ja Jonnen osalta. Me teimme kaiken minkä pystyimme. Oli hienoa saada kakkossija täällä. Ei täydellinen viikonloppu, mutta ihan hieno, sanoi 20-vuotias Rovanperä, jolla oli ainoana kärkipään kuljettajista sunnuntaina mukanaan kaksi Pirelli Sottozero Ice -vararengasta.

Craig Breen/Paul Nagle -duolla rallin päätöspäivä, sunnuntai, alkoi tapahtumarikkaasti, kun Hyundain mekaanikot tekivät melkoisen uroteon vaihtaessaan auton vaihdelaatikon aamun 15-minuutin mittaisella huoltotauolla Rovaniemen Santasportin huoltoparkissa. Vaikka Breen ei ollutkaan tyytyväinen ensimmäiseen vetoonsa 22,47 kilometriä pitkällä Aittajärven erikoiskokeella, oli hän toiseksi nopein, kun pätkä ajettiin uudelleen lisäpisteitä kerryttävänä ja rallin päättävänä Wolf Power Stage -erikoiskokeena. Tuon suorituksen turvin hän varmisti itselleen neljännen sijan kilpailun lopputuloksissa, heti yleiskilpailun kolmannelle sijalle ajaneiden Hyundai-tiimikavereidensa Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe perässä.

Neuville ja kartturinsa Wydaeghe, jotka kilpailivat nyt vasta toista kertaa yhdessä, lähtivät reitille kolmantena autokuntana, ja kymmenen kaasu pohjassa ajetun jäisen erikoiskokeen päätteeksi belgialaispari hävisi Rovanperä/Halttunen -autokunnalle kokonaistuloksissa 2,3 sekuntia.

Elfyn Evans/Scott Martin -duo ajoi kisan viidenneksi, ja kuudennen sijan yleiskilpailussa nappasivat Takamoto Katsuta ja kartanlukijansa Daniel Barritt, 1,2 sekunnin erolla Oliver Solberg/Sebastian Marshall -pariin, joka tipahti seitsemänneksi teini-ikäisen WRC-tulokkaan pyörähdettyä lumipenkkaan vain muutaman mutkan päässä Wolf Power Stage -päätöserikoiskokeen maaliviivasta. 

Samaisessa mutkassa pyörähti myös Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais -kuljettajapari – mutta tekniset ongelmat olivat kyllä jo hidastaneet heidän Hyundainsa menoa jo ennen pyörähdystä, sen jälkeen, kun ranskalaiset olivat startanneet kisaan uudelleen lauantaisen teknisen vian jälkeen.

Suomalaispari Teemu Suninen/Mikko Markkula päihitti M-Sport Ford -tiimikaverinsa Gus Greensmithin ja tämän kartturi Elliott Edmondsonin taistelussa rallin kahdeksannesta sijasta. Esapekka Lappi ja Janne Ferm varmistivat kokonaiskilpailun hienolla 10. sijallaan myös vakuuttavan voiton WRC2-luokassa. Niin ikään täysin sinivalkoinen kuljettajapari Teemu Asunmaa/Marko Salminen vei puolestaan voiton WRC3-luokassa.

– Tämä oli meiltä erittäin vahva viikonloppu. Olen todella kiitollinen sponsoreilleni siitä, että saimme mahdollisuuden olla mukana täällä, ja olen tosi iloinen, että luokassamme ajettiin niin kovatasoinen kilpailu. Viikonloppu sujui odotettua paremmin. Olisin voinut ajaa kovempaakin, mutta [WRC2:ssa] ei ole tarvetta painaa ihan samanlaisessa ”hyökkäysmoodissa” kuin WRC-luokassa, Lappi sanoi.

Suomalaispari Janne Tuohino/Reeta Hämäläinen ei startannut rallin päätöspäivään, koska Tuohinon olkapää meni sijoiltaan itse kilpailuun liittymättömässä tapaturmassa. 

Hallitsevat maailmanmestarit, Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, menettivät aikaa lauantain viimeisen erikoiskokeen lumipenkkaseikkailussaan, mutta ranskalaisduo sai kuitenkin kotiin viemisiksi yhden MM-pisteen kellotettuaan viidenneksi nopeimman ajan rallin päättäneellä Wolf Power Stage -erikoiskokeella – heti Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -kilpailun voittaneen Tänak/Järveoja -parin perässä.  

Kansainvälisen autoliitto FIA:n puheenjohtaja Jean Todt liittyi rallilegenda Hannu Mikkolan muistoa kunnioittavien joukkoon

Kansainvälisen autoliitto FIA:n nykyinen puheenjohtaja Jean Todt liittyi muun ralliyhteisön joukkoon, kun legendaarisen suomalaiskuljettaja Hannu Mikkolan muistoa kunnioitettiin minuutin hiljaisella hetkellä ennen Arctic Rally Finlandin palkintojenjakoseremonioiden alkamista. Vuoden 1983 rallin maailmanmestari Mikkola, jolle Todt myös luki nuotteja kilpailu-uransa aikana, kuoli perjantai-iltana 78 vuoden iässä.

Rovaniemen kaupunginjohtajan ajatuksia onnistuneesta, kaikkien aikojen ensimmäisestä Arctic Rally Finlandista

Rovaniemen kaupunginjohtaja Ulla-Kirsikka Vainio oli erittäin tyytyväinen upeasti onnistuneen, kaikkien aikojen ensimmäisen Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -tapatuman jälkeen.

– On ollut suuri ilo ja kunnia saada MM-ralli Rovaniemelle. Arctic Rally Finland sopii Rovaniemen talveen todella hyvin. Haluan kiittää Kansainvälistä autoliittoa (FIA), AKK Sportsia ja lukuisia muita järjestelyissä mukana olleita toimijoita. On ollut upeaa saada kansainvälisen rallikansan katseet kääntymään talviseen arktiseen kotikaupunkiimme tapahtuman myötä. Tervetuloa käymään, kun se on koronan puolesta mahdollista, Vainio kommentoi.

TULOKSET SEKÄ MUITA TIETOJA TAPAHTUMASTA: TÄSTÄ

MM-PISTETILANNE: TÄSTÄ