*Hyundai-tallin virolaiskuski upouuden talvirallispektaakkelin johdossa avauspäivän jälkeen  

*Entinen maailmanmestari nopein perjantain molemmilla, Rovaniemen itäpuolella ajetuilla erikoiskokeilla

*Rovanperä paras suomalaiskuljettaja Toyota Gazoo Racing WRT -tiimin autolla

*Lentävä suomalainen Lappi WRC2 -luokan ykköspaikalla, Lindholm johtaa WRC3 -luokkaa 

Ott Tänak esitti kartanlukijansa Martin Järveojan kanssa mestarillisia talviajotaitoja Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox -kisan avauspäivänä, ja pari on perjantaina Lapin lumisten metsien keskellä ajetun kahden toiminnantäyteisen erikoiskokeen jälkeen kilpailun kärkipaikalla.

Hyundai i20 Coupe WRC -autolla kilpaileva virolaispari piti kovinta vauhtia 31,05-kilometrisen Sarriojärven erikoiskokeen molemmilla ajokerroilla, jotka tarjosivat kovan haasteen heti kättelyssä, kun rallin MM-sarjan kauden 2021 toinen osakilpailu pyörähti käyntiin isäntäkaupunki Rovaniemestä itään ajetuilla upeilla jääpinnoitetuilla teillä.

Lyötyään Hyundai Shell Mobis World Rally Team -tiimikaverinsa Craig Breenin ja Paul Naglen 3,6 sekunnilla iltapäivän ensimmäisellä ajokerralla, olivat vuoden 2019 maailmanmestarit pimeällä ajetulla EK2:lla 9,8 sekuntia nopeampia kuin pahimmat haastajansa Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen.

Toisin kuin suurin osa muista kilpailijoista, Tänak päätti ottaa Hyundainsa kyytiin vain yhden Pirelli Sottozero Ice -vararenkaan. Virolainen käytti painoeron (noin 23 kiloa) sekä lähtöpaikkansa (seitsemäs) maksimaalisesti hyödykseen ja sai täydellisen alun Suomen ihka-uudessa rallin MM-osakilpailussa.  

Tänak myönsi kuitenkin, että renkaiden säästelystä tuli hänen päällimmäinen huolenaiheensa, varsinkin kun tielle nousi soraa Sarriojärven toisella ajokerralla. Tämän seurauksena mies ajoi entistäkin moitteettomammin.  

– Kisa on vielä aivan alkutekijöissään, joten vielä ei ole syytä ajatella mitään. Päivä oli haastava, Suomelle tyypillistä vuoristorataa, eli erittäin teknistä ja kumpuilevaa tietä, joten saimme tehdä kovasti töitä. Olemme tällä hetkellä kisan kärjessä, mutta Toyotan kavereilla oli erilainen lähtöpaikka, joten kaikki voi muuttua lauantaina. Meidän täytyy vain keskittyä ja mennä kovaa. Varsinkin toisella ajokerralla [meillä oli etua lähtöpaikastamme]. Ajolinjojen ollessa tällaisia, uskon että Seb [Ogier] ei oikein nauttinut ajamisesta, Tänak sanoi.

Tänakin takana Graig Breen, jolle tämä on kauden 2021 ensimmäinen MM-startti, ajoi todella vakuuttavasti, vaikka mies itse olikin sitä mieltä, että olisi voinut tulla ensimmäisellä erikoiskokeella vieläkin kovempaa. 

Kalle Rovanperä sitä vastoin hukkasi aikaa liu’uttuaan lumipenkkaan kisan avauserikoiskokeella, ja suomalainen kertoi menettäneensä lisää kallisarvoisia sekunteja, kun hänen Toyota Yaris WRC -autonsa alkoi aliohjautua EK2:lla.

Thierry Neuville ja hänen tälle kaudelle uusi kartanlukijansa Martijn Wydaeghe kellottivat avauspätkällä neljänneksi parhaimman ajan, mutta olivat toisella erikoiskokeella vasta seitsemänneksi nopeimpia. 

– Auto aliohjautui todella pahasti pätkän loppua kohden. Pudotin jossain vaiheessa hiukan nopeutta, ja mutkiin kääntäminen oli todella hankalaa. Olemme Martijnin kanssa myös vasta totuttelemassa toisimme, ja välillä minun oli vaikea ymmärtää kaikkea ihan selvästi, joten meidän täytyy vielä tehdä töitä asian eteen, Neuville sanoi toisen erikoiskokeen jälkeen.

Neljäntenä ovat siis Neuville/Wydaeghe, ja heistä seuraavina majailevat Elfyn Evans/Daniel Barritt. M-Sport Ford World Rally Teamin kalustolla kilpaileva suomalaispari Teemu Suninen/Mikko Markkula on kuudentena, kannoillaan Takamoto Katsuta/Daniel Barritt. Japanilaiskuljettaja Katsuta raportoi mahdollisesta rengasrikosta EK:lla 2.

19-vuotias Oliver Solberg on WRC-debyytissään ja ensimmäisessä kisassaan sijaiskartturi Seb Marshallin kanssa hienosti kahdeksantena.

Ensimmäisenä reitille lähtenyt miehistö, maailmanmestarit Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, oli Toyota Gazoo Racing WRT -autollaan vaikeuksissa pehmeän irtolumen kanssa, ja ranskalaiset löytyvätkin vasta sijalta yhdeksän. Kymmenen kärjen täydentävät Gus Greensmith ja kartturinsa Elliott Edmondson.

Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais -kuljettajapari oli ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen vahvasti kuudentena, mutta he kärsivät rengasrikon kaksi kilometriä ennen toisen pätkän lähtöä ja putosivat sijoituksissa hitaasti tyhjenevän renkaan vuoksi.

WRC2-luokan johtopaikkaa ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen pitää suomalaispari Esapekka Lappi/Janne Ferm. Heidän perässään tulevat Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov sekä Andreas Mikkelsen/Ola Fløene. Niin ikään Suomea edustavat Emil Lindholm/Mikael Korhonen, ovat puolestaan WRC3-luokan kärjessä.

TILANNE PERJANTAIN JÄLKEEN SEKÄ MUITA TIETOJA TAPAHTUMASTA: WRC.COM

TULOSSA SEURAAVAKSI ARCTIC RALLY FINLAND POWERED BY CAPITALBOX -KISASSA

Lauantai on kilpailun pisin ajopäivä. Kilpailijoita odottaa kolme kahdesti ajettavaa erikoiskoetta ja 144,04 kilometriä Vanttauskosken maisemissa, lähellä Rovaniemeä. Päivän viimeinen erikoiskoe ajetaan pimeällä. Lauantai pyörähtää käyntiin klo 09.08 starttaavalla, 24,43 kilometrin mittaisella Mustalammen erikoiskokeella (EK3), joka yhdessä kohtaa kulkee jäätyneen suon yli. Myös kisan kuudentena EK:na ajettava Mustalampi päättyy huikeaan, ajoharjoitteluradan alueella ajettavaan osioon. 

HYÖDYLLISIÄ LINKKEJÄ:

Tapahtuman verkkosivut: https://arcticrallyfinland.fi/en/home/

Ralliradio: http://yle.fi/mmralli

Rovaniemi: https://www.visitrovaniemi.fi

Lisätietoja ja mediatoimet:

Linda Hirvonen, lehdistöpäällikkö, +358 045 329 9696, linda.hirvonen@autourheilu.fi (HUOM! Yhteydenotot englanniksi.)

www.arcticrallyfinland.fi